FSHD Daniel

Varför slutar man?

Min hjärna jobbar för det mesta, jag tänker på och funderar kring allt möjligt. Egentligen vet jag inte varför för ofta kommer man inte direkt någonstans, men jag tycker det är roligt, så det är väll därför jag håller på ;). Jag tänker väldigt ofta på min sjukdom eller saker som är påverkade på grund av min sjukdom, det är svårt att undvika i och med att den påverkar precis allt hela tiden.

Idag på förmiddagen funderade jag på förändringar som skett i min kropp och varför jag slutat att göra vissa saker på grund av det. Ju mer jag tänker på det, tror jag det gäller alla människor. Varför slutar man med någonting som man tycker är roligt, bara för att man inte är- eller inte kan utföra det ”lika bra” som tidigare?

Givetvis gäller inte det allt. Mest av allt skulle jag vilja spela fotboll och innebandy, men det är bara att glömma, det är fullständigt omöjligt. Men det finns annat jag gjort förut som jag inte gör längre, som är lättare. Jag har alltid gillat musik. Piano har jag kunnat spela sedan 9-10års ålder och senare lärde jag mig själv grunderna på gitarr. I takt med att finmotoriken och kontrollen i händerna försämrades och att jag på grund av det inte kunde spela ”lika bra” längre, så slutade jag. Att jag då slutade spela var en reaktion på att jag inte kunde hantera de fysiska förändringar som sjukdomen orsakar. Nu har jag fått en annan syn på det hela. Idag skulle jag vilja spela det jag kan spela, bara för att det är så roligt. Jag skiter i hur ”bra eller dålig” jag är, jag gör det inte för någon annan, jag gör det för mig själv.

 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress