FSHD Daniel

Nyårskrönika 2017

Årets sista dag, och jag är sjuk. Fick feber natten till igår. Legat i soffan under filt mesta delen av tiden, mår som ett vrak. Vi som skulle sova en natt på hotell i Jönköping över nyår med nyårs middag, det var bara till att ringa och avboka. Skit tråkigt, men vad ska man göra?

Ett nytt kalenderår börjar imorgon och jag sitter och tänker lite på det här med utvärdering av året och nyårslöften. Jag har inte ett enda nyårlöfte, och fattar ärligt talat inte riktigt poängen med att ha ett. Självklart är det bra att ha slut- och delmål, men varför nyårslöften? Jag kanske är enkel spårig, men jag tänker att om man bestämmer sig för ett löfte om att exempelvis börja träna mer, varför skulle man göra det helhjärtat och motiverat januari-februari om man inte gjorde det oktober-november? Vad är det för skillnad på november och februari? Om man känner sig motiverad att göra något man vill, vad spelar det för roll vilken månad det är? Givetvis kan det vara bra med en mental omstart varje nyår, som sagt kanske bara jag som är enkel spårig.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om 2017. År 2016/2017 har varit väldigt speciellt på många sätt. Jag har inte haft något speciellt övergripande mål för året, det har mest präglats av skadan i vänster knäet som jag ådrog mig juli-16. Jag har rehabtränat knäet i ca 1,5år, det är fortfarande inte bra och jag har fått men pga skadan. Jag har tränat hårt för att inte behöva vara tvungen att använda rullstol precis hela tiden. Trots att det gått bättre än förväntat, önskar jag att jag inte hade behövt uppleva dessa erfarenheter. Helt nya erfarenheter, hjärtekrossande många gånger. Jag väljer att inte förfina det, för då hade jag ljugit.

Jag har egentligen bara ett stort mål eller löfte just nu i mitt liv. För några år sedan när jag nådde bottnernas botten, lovade jag mig själv att jag skulle ta tag i mig själv på allvar. Sjukdomsmässigt, tankar & värderingar, personligen, på alla plan kort och gott. Detta gör- och har jag gjort sedan dess, bästa beslutet i mitt liv. Jag vet inte var det kommer sluta och det har gått upp och ner, men sammantaget de senaste åren är utan tvekan åt rätt riktning.

Ha det gött, vi hörs nästa år!

Sista bilden för året. Fantastisk solnedgång från Rehabcenter Treklöverhemmet.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress