FSHD Daniel

Riksdagsvalet 2018

Jag tycker att det bara är jobbigt nu när det är valår och att det snart är dags för riksdagsval. Egentligen tycker jag att politik kan vara ganska roligt, då det kan var väldigt intressant att diskutera, vrida och vända och se på saker från olika vinklar. Men nuförtiden tycker jag att politik bara mer och mer liknar ren pajkastning, och det får mig att vilja spy.

Jag kollade på en partiledaredebatt för några veckor sedan. Efter 20min in i programmet visste jag inte om jag ville skratta eller gråta. 90% av programmet var som ett hönshus. Alla pratade i munnen på varandra och bara talade om hur fel alla andra hade, utan att säga ett vettigt, konkret exempel själva. Jag kommer inte ihåg om någon partiledare sa något vettigt överhuvudtaget. Jag fick inte direkt känslan av respekt och förtroende och att det ska bli kul att gå och rösta på något bra.

För mig är försäkringskassan, arbetsförmedlingen, arbete, assistans och vård viktigt. Alla delar som framförallt påverkar människor som lever ett liv med funktionsnedsättning. Min åsikt är att alla dessa delar verkligen fungerar fruktansvärt, förfärligt dåligt. Fast det är klart, det beror på vad man menar med att ”fungera”.

Jag kan tänka mig att staten tycker att det fungerar jävligt bra, eftersom att det är sjukt svårt för funktionshindrade att få hjälp och att alla försäkringskassans regler är utformade för att man ska få ut så lite pengar som möjligt. Allt som gör att det inte kostar pengar för staten/kommunen är bra, hur grisigt det än är. Hade vi sjuka och funktionshindrade varit värda någonting och att systemet faktiskt var till för och utformat för att hjälpa människor, så hade det varit betydligt bättre. Människosynen är tyvärr ingenting annat än skrämmande.

Jag har läst några partiers valmanifestationer för att se vad partierna tycker i de här frågorna. Alla ger det finare förslaget efter det andra och det låter fantastiskt bra. Det verkar som att det nästan inte spelar någon vilket parti jag skulle rösta på, alla har ju så bra tankar och åsikter. Men hur kommer det sig att orden och den verklighet som är, varken stämmer överens eller är nära varandra överhuvudtaget oavsett parti och block. Det är verkligen inte ens lite nära... För mig blir det här rent ordbajs, obetydelsefulla, tomma ord.

Ärligt talat tror jag inte att något parti eller block skulle ändra på exempelvis försäkringskassans regler, så att det gynnar funktionshindrade, sjuka människor mer. Jag tror att alla partier vill hålla stenhårt i pengarna och vill att allt ska kosta så lite som möjligt. Hur bra det än låter, tror jag ändå i slutändan att inget parti tycker att jag borde få en krona mer än de 6500kr/mån som jag har idag. Ingen hjälp med jobb och en livslön som inte är lätt att leva på. Det här ska jag bara ta för att jag haft oturen att födas sjuk, tack för det! Jag har inget förtroende för politikerna och det får mig att tycka att allt är samma skit. Är det någon mer än jag som funderar på att rösta blankt?

Ha de gött!

 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress