FSHD Daniel

Därför är självkänsla livsviktigt!

Sedan jag fick min FSHD diagnos på papper för drygt 10år sedan har jag för det mesta känt någon form av hopplöshet. Det finns inga mediciner och behandlingar. Ingenting som botar sjukdomen. Det kändes som att jag inte hade någon framtid. Det vården erbjuder är ett par små olika slags stödåtgärder, som exempelvis samtal med kurator. För ett par år sedan gick jag hos kurator varje vecka nästan ett år. Det var bra på sitt sätt, det fick mig att öppna upp och prata överhuvudtaget vilket naturligtvis är bra. Men det hjälpte mig inte någonting med hur jag ska klara av att leva det här livet, som jag har/haft stora problem med.

För 10år sedan när jag äntligen fick en diagnos på papper, så trodde jag att gör jag som vården säger ”blir det bra”. Nu 10år senare kan jag säga i efterhand att det verkligen inte varit så för mig. Totalt sett har vården kunnat hjälpa mig ytterst lite. Att leva med en sjukdom som väldigt få har och som det finns lite forskning kring, är inga lätta förutsättningar. Det dröjde ända till att jag tillslut fullkomligt exploderade och började ta tag i mig själv som det började vända till det bättre för mig.

Var skulle jag börja? Var börjar man leta efter en nål i en höstack? Jag hade ingen aning hur jag skulle ta tag i mig själv. Hur gör man? Jag minns knappt hur jag tänkte. Jag bara tog första bästa område som jag tyckte var jobbigt i mitt liv med sjukdomen och började försöka rannsaka mig själv och bearbeta det. Efterhand började jag märka små, små framsteg. Jag kan inte säga att jag medvetet visste vad jag gjorde, men vad det än var jag gjorde för någonting så funkade det.

Genom all den rannsakan jag gjort av mig själv lyckades jag förbättra min egen självbild, och lyckades framförallt bygga en självkänsla jag aldrig haft innan. En förbättrad självkänsla och självbild har varit totalt avgörande för mig. Det har vänt på allt. Är det något jag vill tipsa andra är att med en stark självkänsla kan man vara den man vill vara.

Är det någonting jag lärt mig om livet så är det att det spelar ingen roll vad man har. Det spelar ingen roll vad andra tänker. Det handlar endast om vad man väljer att göra med de förutsättningar man har. Lycka kommer inifrån och ingen annanstans. Med en stark självkänsla och självbild kommer jag att kunna leva det här livet så som jag själv vill leva.

”Att vara sig själv i en värld som ständigt försöker få oss att vara någonting annat är den största bedriften.”
RALPH WALDO EMERSON (1803-1882)

Ha de gött!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress