FSHD Daniel

Är öppenhet en styrka eller svaghet?

Varför är det negativt att vilja berätta om sina problem? Varför anses man vara svag om man öppet visar sina problem? Varför vågar inte människor vara öppna och ärliga emot varandra?

Jag förstår inte det här. Jag tror på att man själv aktivt måste lyfta och jobba med sina problem för att få bukt med dem. Det viktigaste är att göra någonting för att försöka bearbeta problemen. För mig har just att vara öppen och ärlig varit det bästa sättet för mig många gånger. För mig har öppenhet varit avgörande i min väg framåt.

Att prata öppet om eller ta tag i stora problem är aldrig lätt. Det är nästan alltid väldigt jobbigt på olika sätt och det är väldigt vanligt att människor försöker gömma sig bakom fasader för att försöka avskärma sig själva. Jag tror att det här struts-beteendet är mycket mera vanligt förekommande än att människor aktivt försöker lösa sina problem. Hur kommer det sig då att många anser att öppet visa och berätta om sina problem är en svaghet, men att leka struts är helt okej? Varför blir det negativa mer belyst än vad det positiva förstärks?

Jag tror att det handlar mycket om att de flesta agerar struts, och att man sticker ut ifrån mängden om man göra på något annat sätt. Jag tror att de flesta tycker att våga vara öppen är en styrka, trots det blir reaktioner från människor ibland väldigt underliga.

Bloggen har varit otroligt nyttig för mig och mitt välmående. Jag har aldrig någonsin mått så bra och känt mig så stark som jag gör idag, sedan jag bestämde mig för att vara öppen och ärlig om min sjukdom. Samtidigt har jag aldrig fått så många ”tycka synd om”-kommentarer som när jag startade bloggen. Det känns som att många människor i min omgivning uppfattar mig som ”ännu mera sjuk” nu, än vad de gjorde innan jag startade bloggen och var stängd som en mussla. Dubbla budskap. Frågan är: Är öppenhet en styrka eller svaghet?

Ha de gött!

Anonym

Öppenhet är en styrka anser jag! Allting är inte alltid toppen i livet men få vågar öppet erkänna det! Fortsätt vara Du!

Svar: Tack!
FSHD Daniel

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress