FSHD Daniel

2020 - Ödmjuk- och prestigelöshet

Världen och samhället är inte skapta för sjuka och funktionsnedsatta människor. Jag är inte skapt för att passa in i den här världen. Samhället finns inte lika tillgängligt för oss som det gör för friska människor. Den som säger något annat ljuger. En funktionsnedsatt person ska kunna leva som en frisk person säger samhället. Det är som spottloska i ansiktet och en spark i magen säger jag. Jag har varken hört eller sett röken av det och tycker det är förnedrande mot mig som person. Oftast brukar jag jämföra systemet med att det fungerar ungefär lika bra som att tvinga en gluten-allergiker att äta bröd. Man äter för att man måste, men bra blir det inte. Och det säger jag tyvärr inte för att jag är bitter eller något liknande. Bitter har jag redan varit tillräckligt i perioder. Jag säger bara som det är.

Det är en ganska traumatisk livserfarenhet att inse hur utelämnad man är och vad man kommer att ställas inför. Bara för att jag råkat dra en lite annorlunda lott i livet. Det är inte en gång jag tänkt att livet är orättvist, men det är också det som fått mig att tänka i nya banor. Om jag ska hålla som människa måste jag leva på mitt eget sätt. Den hjälpen jag behöver existerar inte. Därav är samhället inte till för mig. Jag måste leva på ett sätt som passar mig.

Jag vill fortsätta 2020 på samma spår som jag skapat det här året. Lägga mindre energi på det jag inte kan påverka och inte låta mig påverkas lika mycket utav andra människor som lever med helt andra förutsättningar än vad jag gör. Det enda jag kan göra är det bästa jag kan med det jag har och med det som jag själv kan påverka. Mer ödmjuk- och prestigelöshet och ännu större prioritering av bra beslut gentemot mig själv.

Jag har lärt mig mycket och blivit klokare efter varje år. Jag mår bättre än jag någonsin gjort förut och jag känner att jag hittat ett sätt som passar mig. Det är lätt att glömma av att livet är till för sig själv och inte som andra förväntar sig. Jag vet att jag är stark och jag ser fram emot ett lärorikt 2020 där jag än mer tänker sätta min egen prägel på mitt eget liv.

Ha de gött – Vi hörs nästa år!

Årets sista bild får bli på en solnedgång ifrån Ljungskile i höstas
Anonym

gött gör på dit sätt skit i andra lägg energi på bättre saker du förklarar bättre hur det är på riktigt därför blir jag så jävla eriterad när någon jämnför olika saker på ett konstigt sätt du är tusen gånger starkare än dom flesta för mej är du otrolig många kramar farsan

Svar: Tack pappa 😊❤️
FSHD Daniel

Anonym

Du har en glöd och en insikt som få människor har.Du är en kämpe av stora mått!!!Gott Nytt År 2020 Daniel!önskar mamma🎆🎇🌠

Svar: Tack mamma 😊❤️
FSHD Daniel

Jaana Björk

👍🏼✨♥️
God fortsättning,
Du gör helt rätt
Fortsätt så som känns rätt för Dig.
Vacker bild, himlen är magisk.
Kram jaana
www.jajasanglar.blogg.se

Svar: Tack detsamma 😊
FSHD Daniel

Marie Kilegård

Du har så rätt. Och att du väljer ditt sätt är starkt av dig. Tyvärr oxå ett måste i detta samhälle. Önskar att någon snart ser att vi alla har olika behov och riktar om för fler vägar att ta. Önskar dig en härlig start på nya året. Kämpa på med det du har. Kämparglöd!!Varma kramar 🤗

Svar: Det känns inte som folk ser detta, eller åtminstone inte orkar/vågar gå sin egen väg. Känns som att väldigt många inte är nöjda, när de går samma väg som hur många som helst redan gjort under lång, lång tid. Man väljer sin egen livsstil. Man blir inte tilldelad en. Jag förstår inte riktigt varför, är man så rädd för att inte vara som alla andra eller vad handlar det om?
FSHD Daniel

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress