FSHD Daniel

Hur många Sally Santesson finns det?

Generellt sett tillhör jag de människor som menar vad de säger, lyssnar på andra och tar ofta vad andra säger på allvar, om det givetvis inte är uppenbart att personen är ironisk eller skämtar förstås. Jag tillhör även de som generellt sett tycker att det är personen som talar som har det största ansvaret över att den mottagande personen ska kunna förstå och tolka det jag försöker säga på ett så korrekt sätt som möjligt. Alla människor är och tänker inte som jag har jag märkt och tur är väl det i och för sig, men det är också just pga att människor är olika som det uppstår konfrontationer och oyckliga missförstånd.

Vad jag har förstått det som, känns det som att vissa människor ibland tycker att jag är för ”hård” eller att jag överreagerar ibland. Att jag framförallt reagerar för hårt på eller tar åt mig för mycket utav vad andra människor säger eller gör. Och självklart kan det vara så ibland. Jag är absolut inte perfekt, har aldrig påstått att jag är det eller att jag alltid har rätt heller. Men jag är samtidigt inte rädd för att säga att jag absolut tycker att jag har mer rätt än fel, och att väldigt många av dessa helt oprovocerade reaktioner som jag fått och fortfarande ofta får ifrån andra människor, inte är okej.

I 9 utav 10 fall handlar kommentarerna om min rullstol, permobil eller sjukdom. Om det nu är okej och så vanligt i dagens samhälle att människor har olika sorters problem: Varför måste då ändå så många kommentera något, samtidigt som de inte vill prata eller säga någonting vettigt? Varför måste man kommentera om man ser något som är ”ovanligt”, trots att alla i samhället verkar vara rörande överens om att sådant är accepterat idag? Jag får inte ihop det. Jag känner inte att jag måste kommentera någon som har en ful, väldigt skrikig röd mössa på sig som sticker ut. Varför måste man kommentera något korkat och ogenomtänkt bara för att någon kommer åkandes på en mini-crosser? Jag kan inte förstå det här och tycker inte att det är okej.

För att ytterligare betona vad jag menar, vill jag dela med mig utav en kommentar som jag fick i somras. Jag var vid badplatsen vid Byttorpssjön och stod och gjorde rörelse övningar vid min mini-crosser. Längre bort ser jag en man troligtvis runt 45-50års åldern, som jag aldrig sett i mitt liv förut, som står och tittar intresserat på mig. Baserat på hans blick kände jag att jag skulle bli förvånad om han inte kommer komma fram och säga något till mig. Min magkänsla stämde och han går fram till mig och säger ordagrant: ”Om du fortsätter att träna så där, kanske du slipper den här en dag (alltså mini-crossern)” och sedan gick han direkt, utan att jag hann svara tillbaka.

Ibland kan jag verkligen undra över hur han trodde att en sådan kommentar skulle landa hos mig? Som längst kan jag sträcka mig till att det möjligtvis var tänkt som en mycket märklig variant av peppning. Men även om det var så och att jag inte tog särskilt illa upp där och då, tycker jag ändå att kommentaren är så otrolig på flera plan. Vad grundar han sin kommentar på? Han grundar den på bokstavligt talat ingenting. Han grundar den enbart på vad han ser, som bara ger en liten bit av hela sanningen. Jag har aldrig ens sett människan tidigare, han känner inte mig, vet verkligen ingenting om mig, ändå väljer han att säga så till en helt främmande människa. Plus att han inte ens ville ha ett svar tillbaka, eftersom han gick direkt och inte gav mig chansen att svara. Jag kände mig så förminskad och liten.

Det är precis som om jag skulle åka på mini-crossern och säga till en mycket överviktig person som är ute och går att: ”Om du fortsätter att träna så där, kanske du blir smal en dag” och så skulle jag åka förbi direkt, så att personen inte skulle hinna att svara tillbaka. Baserat på hur jag är och tänker som person, hade jag aldrig någonsin ens kommit på tanken att säga något liknande till någon. Ännu mindre till någon jag inte känner över huvud taget eller vet någonting om. Men återigen, människor kan tydligen vara väldigt olika, på gott och ont.

Är det bara jag som tycker att jag inte överreagerar och att sådant här eller likande beteenden inte är okej? Är det bara jag som tycker att alla har sitt eget ansvar över sitt eget beteende och de ord som kommer ur den egna munnen och att man faktiskt har en skyldighet att också tänka på hur de egna orden kan landa eller tolkas av andra? Jag skulle väldigt gärna vilja veta vad ni som läser tycker och tänker kring sådant här. Ni behöver absolut inte hålla med mig och får tycka precis vad ni vill. Jag vill gärna läsa om era olika infallsvinklar och åsikter, även om ni tycker fel! Haha ;) Skämt åsido, hjälp mig gärna att dela och sprida detta inlägg och lämna mer än gärna en kommentar, tack! :)

Ha de gött!

Den som är bäst på att säga saker rakt ut utan att tänka, är nog Sally Santesson. Frågan är hur många Sally-liknande personer som finns ute i samhället på riktigt? 
Karsten Bech

Hej! Som du vet så har jag FSHD som dig. Jag har faktisk fått höra inom sjukvården (Sjuksköterska) en kommentar om att, om nu du tränar mer, då blir du starkare igen och får nya musklar.. Hmmm…. Jag bad den person om att gå till läkarn och få undersökt sit huvud, för hon var vist inte helt frisk.
Har sen fått en ursäkta av personen, för att denna var dåligt påläst om muskeldystrofi (Idag vet den sjuksköterska vad det är) ;-)

Svar: Ja, ibland uttalar sig folk om saker de inte har någon aning om. Till och med även med stor självsäkerhet ibland... helt sjukt! Bra att du säger till tycker jag :)
FSHD Daniel

Znogge

Jag tror att kommentaren var tänkt som en peppning men det blev väldigt fel känner jag spontant. Förstår ärligt talat inte hur man ens kan fälla en sådan kommentar till en helt obekant person som man inte vet någonting om. I vissa lägen är det faktiskt sant att "tiga är guld".

Ha en fin tisdag!

Svar: Tror också det var menat så, tror inte det var menat att vara rent elak. Men Herregud, det är väldigt lätt att undvika sådana här kommentar om man i alla fall försöker tänka lite. Jag tycker inte det krävs så mycket för att förstå att det finns en stor risk att detta blir fel. Tycker inte det ska behöva vara så svårt eller jobbigt att i alla fall orka tänka efter lite i förväg!
FSHD Daniel

Sarah

Att folk ska lägga sig i sådant och kommentera saker de inte har med att göra :/ Kan inte folk bara skaffa sig ett eget liv istället..

Svar: Att folk pratar eller frågar, har jag inget problem med. Problemet är att det verkar vara så få som inte tänker längre än näsan räcker 😳😳 och det gör mig fan mörkrädd haha!
FSHD Daniel

Lisa

Jag håller med dig fullständigt. Även om kommentaren kanske var väl menad så måste man tänka lite på vad man säger, speciellt om man inte känner personen i fråga. Din jämförelse där med överviktiga människor är tyvärr väldigt relevant för jag får ofta liknande kommentarer eftersom jag är överviktig . Folk har inget filter idag verkar det som. Jag förstår att du tog illa vid dig. Han hade ju faktiskt inte behövt säga något alls.

Svar: Förstår att den var menad väl. Men som jag skrev jag hade aldrig kunnat säga något liknande till någon, eftersom risken att det landar fel är så gigantisk stor. Folk får prata och fråga men, vad- och hur man pratar är otroligt viktigt. Något som alldeles för få verkar förstå tycker jag 😂
FSHD Daniel

annika eriksson

Vad roligt att du läser min blogg. Ibland kan människor verkligen komma med dumma kommentarer som många gånger sårar.

Svar: Tack, detsamma. Ja, verkligen! Jag tycker det är många som inte tänker över huvud taget på hur de beter sig! 😕
FSHD Daniel

Susjos

Hej och kul att du tittat in på min blogg! Håller med de andra kommentarerna här, varför ska helt okända personer komma med dumma kommentarer istället för att hålla tyst?!
Ha det gott!

Svar: Tack, detsamma! Ja, det är tråkigt att många inte tänker längre än vad de gör... Tänker man inte på vad och hur man uttrycker sig, tycker jag många gånger att man kan vara tyst istället!
FSHD Daniel

Delila

Ha en dunder onsdag!

Svar: Tack detsamma 😊
FSHD Daniel

Veiken

Folk är så obetänksamma och inser inte att det finns en mottagare av det dom säger. Arrogant och respektlöst enligt mig.

Svar: Håller med dig helt och hållet! 👍
FSHD Daniel

Tess

Folk ska alltid lägga sig i andras saker..ja begriper inte..har de inga egna liv eller??

Svar: Det är mycket roligare att ge andra ogenomtänkta kommentarer! Det vet du väl?! 😉 Näe, ibland kan man faktiskt undra! Haha 😂
FSHD Daniel

Emma

Jag förstår dig och håller med dig. Det finns ingen anledning att "erbjuda" okända personer pepp, stöd eller råd. Ibland tänker jag att det bottnar i en bristande ödmjukhet och självinsikt, de tror att de vet bäst. De skulle bara veta att vi som tar emot deras "råd" inte alls uppfattar dem som särskilt kunniga eller kloka. Tvärt om, faktiskt!

Svar: Man kan få råda någon, om åtminstone tänker efter lite före och tänker på hur man kan uttrycka sig. Men tyvärr så är ju 90% av de ”råd” jag fått, bara dumma kommentarer som jag absolut gärna hade sluppit att få.
FSHD Daniel

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress