FSHD Daniel

Min syn på saken

Så länge jag levt har jag blivit inpräntad att vara sjuk och funktionsnedsatt är något dåligt och fel. Jag har aldrig fått höra något bra med det. Inte ett positivt ord, enbart dåligt. Hade jag själv fått välja hade jag självklart inte valt att vara sjuk. Jag vill ha samma förutsättningar och få samma möjligheter som de flesta andra med fysiskt fungerande kroppar. Men vad händer om jag väljer att se det som att det inte är så dåligt att vara sjuk?

Allt handlar om förutsättningar och vad man väljer att göra med dem. Det handlar inte om att det är så hemskt och synd att inte ha tillgång till och möjligheten att göra allt. Vissa fysiskt friska människor kommer exempelvis aldrig förstå hur viktigt det är att träna och motionera, även om man så slog dem i ansiktet med alla hälsostudier som finns. De kommer inte att börja träna för det. Det blir inte bättre bara för att man har möjligheten till allt, jag lovar. Det spelar ingen roll hur många möjligheter man har om man inte gör någonting med dem. Jag anser snarare att många människor hade både mått och presterat bättre om fler hade levt med mer begränsade förutsättningar.

Vad som anses vara rätt, fel, bra eller dåligt ligger enbart i betraktarens ögon. Vad som egentligen är sanning och rätt på riktigt, är bara något som man kan avgöra och svara på själv. Jag väljer och vill inte att vara sjuk och funktionsnedsatt enbart ska anses som negativt. Med begränsade förutsättningar lär man sig att koka soppa på en spik, vara nöjd med det lilla, tvingas fokusera på vad som är viktigt och det ger mig en mental styrka som jag tror att väldigt få människor utan begränsade förutsättningar aldrig någonsin kommer att få. Och det anser jag är en jävla fördel! :)

Ha de gött!

Bild från 30/11 när det faktiskt låg lite snö
Sandifighter

Visst lär man sig mycket av att ha funktionsnedsättningar. Att kunna se dagen som något fint, att höra fåglar kvittra, det är något som jag uppskattar, men som jag inte tror många andra ser i deras vardag. Vissa dagar är så tuffa så jag tar tillvara på de bra dagarna. Jag tror också att vi har som väljer att inte se våra funktionsnedsättningar som något dåligt har ett starkare psyke. För vi väljer och orkar att se det fina i livet. Hoppas du förstår hur jag menar, det är en sämre dag i dag och då fungerar inte hjärnan riktigt som jag vill haha.

Svar: Jag förstår vad du menar och håller med dig! 😊
FSHD Daniel

Scaniatjejen

Så kloka ord! Instämmer!

Svar: Tack för det! 😊
FSHD Daniel

Carolina

Jättefina och kloka ord!

Svar: Tack så mycket! 😊🙏
FSHD Daniel

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress